na zdj臋ciu szkieletor

Profesjonalna Charakteryzacja Twarzy i Cia艂a do Filmu Teatru Reklamy, na Halloween Andrzejki Miko艂ajki Sylwestra Walentynki

Co to jest charakteryzacja?

Termin CHARAKTERYZACJA, inaczej ni偶 w przypadku makija偶u upi臋kszaj膮cego, przede wszystkim wi膮偶e si臋 z nadawaniem twarzy i sylwetce danego cz艂owieka innych cech tj. wiek, w tym odm艂adzanie, postarzanie, zniekszta艂cenia oraz specjalnych cech zewn臋trznych – blizny, rany, skaleczenia (charakteryzacja blizny, rany).

Do takich metamorfoz s艂u偶膮 przede wszystkim specjalne akcesoria tj. szminki, peruki, sztuczne zarosty, kt贸re zmieniaj膮 fizjonomi臋 ludzk膮.

Charakteryzacja mo偶e by膰 uzupe艂niona sylikonowymi protezami w tym sztucznym nosem, 艂ysin膮, mask膮, sztuczn膮 blizn膮, protez膮 z臋bow膮 i innymi.

Cz臋sto te偶 taka metamorfoza, czyli zmiana wygl膮du twarzy i聽g艂owy, obejmuje tak偶e transformacj臋 ca艂ej sylwetki, a efekty specjalne dodawane s膮 r贸wnie偶 do sk贸ry r膮k, n贸g. Dope艂nieniem staje si臋 odpowiednio stworzony kostium.

Takie efekty zazwyczaj przeprowadzaj膮 wy艂膮cznie osoby posiadaj膮ce wiedz臋 w tym zakresie, a osoby prywatne czy aktor rzadko, kiedy charakteryzuje si臋 sam w聽garderobie, chyba, 偶e ma do pomocy charakteryzatora, czyli specjalist臋 pomagaj膮cego osi膮gn膮膰 po偶膮dany wygl膮d

Warto doda膰, 偶e w聽charakteryzacji wykorzystuje si臋 przede wszystkim 艣rodki s艂u偶膮ce do makija偶u twarzy, czyli tzw. farby do bodypaintingu.

Takie farby s膮 dostosowane r贸wnie偶 do ca艂ego cia艂a, umo偶liwiaj膮c np. zmian臋 kolorytu sk贸ry (np. do roli ciemnosk贸rego Otella). U偶ywa si臋 ich te偶 do charakteryzacji r膮k i聽st贸p w tym 鈥瀘dm艂odzenia鈥 czy do 鈥瀙ostarzenia鈥 wygl膮du sk贸ry w聽tym zaznaczenia podesz艂ego wieku.

U偶ywane do tych cel贸w farby s膮 najwy偶szej jako艣ci, produkowane specjalnie tak, by zapewni膰 najlepszy efekt. Cho膰 cz臋sto te najlepsze, s膮 do艣膰 drogie, posiadaj膮 wszystkie potrzebne atesty, s膮 hipoalergiczne i bez problemu zmywaj膮 si臋 zmywaczem, czy wiele z nich nawet wod膮 z myd艂em. Ponadto nie zatykaj膮 sk贸ry, nie wysuszaj膮 jej, a odpowiednio zabezpieczone utrwalaczami charakteryzatorskimi, nie 鈥瀞p艂ywaj膮鈥 ze sk贸ry, utrzymuj膮c si臋 na ciele wiele godzin.

Profesjonalna charakteryzacja

Dawniej do tego typu makija偶u cia艂a stosowano聽blansz i聽r贸偶聽rozpuszczane w聽wodzie lub w聽t艂uszczu oraz聽palony korek lub sadz臋聽(do robienia tzw. kresek czy podkre艣lania brwi) oraz聽szminki teatralne聽(np. od 1873 firmy Leithner), a聽tak偶e聽puder z talku.

Obecnie do zabezpieczenia takiego make-up szeroko korzysta si臋 z聽popularnych i聽powszechnie dost臋pnych kosmetyk贸w znanych firm. Prym wiod膮 kosmetyki ameryka艅skie, jak r贸wnie偶 niemieckie.

Trzeba doda膰, 偶e dope艂nieniem czy cz臋艣ci膮 charakteryzacji jest聽fryzura聽/聽peruka. Profesjonalny perukarz lub charakteryzator z聽w艂os贸w naturalnych lub sztucznych (peruka) potrafi wyczarowa膰 prawdziwe cuda i np. stworzy膰 na g艂owie prawdziwe fryzjerskie dzie艂o sztuki z doczepami, konstrukcjami i odpi臋ciami.

W聽charakteryzacji stosowane elementy sztuczne, przykleja si臋 specjalnymi klejami do cia艂a. Takim klejem mo偶na przytwierdzi膰 do cia艂a wszystko min: elementy na twarz tj. w膮sy, zarosty, brwi, 艂ysiny (niegdy艣 z聽safianowej sk贸rki, dzisiaj g艂贸wnie z lateksu), podbr贸dki, nosy, na cia艂o znamiona, pieprzyki, brodawki, a nawet rogi czy dodatkowe ko艅czyny.

Charakteryzacja twarzy i cia艂a

Charakteryzacja nie ogranicza si臋 tylko do zmiany samego cia艂a poprzez przyklejanie atrap, nak艂adanie makija偶u.

Wa偶nym jej elementem jest cz臋sto zmiana sylwetki czyli np. pogrubianie cia艂a przez tzw.聽kaszerunek聽(sztuczne watowane brzuchy, plecy lub barki), a聽tak偶e przyprawianie deformuj膮cych j膮 garb贸w lub protez. Bardzo popularne staj膮 si臋 te偶 ca艂e kostiumy z wype艂nieniami z g膮bki, deformuj膮ce sylwetk臋, na kt贸re mo偶na na艂o偶y膰 zwykle ubrania, maskuj膮c wype艂niacz.

Pole mo偶liwo艣ci w charakteryzacji jak w makija偶u czy fryzjerstwie jest nieograniczone. Mo偶e by膰 inspirowane wszystkim i by膰 艣ci艣le zwi膮zane z epok膮 (np. charakteryzacja na ma艂poluda), kraju (metamorfoza w osob臋 innej rasy), konwencji teatralnej (np. stworzenie postaci diab艂a z 鈥濵istrza i Ma艂gorzaty鈥).聽Ostatnio popularne s膮 charakteryzacje na Halloween – charakteryzacja na zoombie, na wampira, wampirzyc臋, na wilko艂aka, na Jokera, jak r贸wnie偶 na staruszk臋, na babci臋.

Cz臋sto obserwujemy w filmie czy w sztuce, 偶e taka transformacja aktora, w po艂膮czeniu z wyobra藕ni膮 scenografa, mo偶e by膰 ogromn膮 np. w komedii dell鈥檃rte, teatrze barokowym, tak偶e w hinduskim Kathakali, czy w wy偶ej nadmienionym japo艅skim teatrze. W tym ostatnim charakteryzacja cia艂a i twarzy stanowi odr臋bny skomplikowany kod sceniczny, a ka偶da u偶yta barwa ma ukryte znaczenie.

Charakteryzacja filmowa i teatralna

Metamorfoza zwi膮zana z makija偶em, jedynie w sztukach wsp贸艂czesnych ogranicza si臋 na og贸艂 do minimum, cho膰 stosuje si臋 j膮 jako 艣rodek w stylizacji groteskowej czy abstrakcyjnej np. w balecie. Dawniej przemy艣lan膮 i drobiazgow膮 charakteryzacj臋 aktor贸w ceniono szczeg贸lnie w teatrze realistycznym i naturalistycznym. Wi膮za艂o si臋 z niezwykle szybkim rozwojem aktorstwa charakterystycznego, w kt贸rym aktorzy mieli si臋 identyfikowa膰 z kreowan膮 osobowo艣ci膮.

Podobnie jak w teatrze Kabuki, metamorfozy sceniczne mia艂y na celu ukazanie poprzez odpowiedni wyraz makija偶u takich cech postaci, jak temperament, sk艂onno艣ci, nami臋tno艣ci, inteligencji wynikaj膮cej z rys贸w twarzy i ca艂ej postaci. Czasem element charakteryzacji twarzy nie stanowi艂 sam makija偶, ani nawet efekty FX, czyli doklejane elementy z lateksu czy silikonu, ale stworzona na specjaln膮 okazj臋- maska. Nieraz przygotowanie takiej maski, czy to z lateksu, gipsu czy innego tworzywa, wymaga艂o przed przedstawieniem kilkugodzinnej pracy malarsko-rze藕biarskiej pracowni.

W polskim teatrze charakteryzatorzy bardzo chronili zar贸wno tajniki powstawania swojej charakteryzacji, jak te偶 jej rezultat 鈥 zw艂aszcza wykonan膮 mask臋 鈥 by uzyska膰 efekt maksymalnego zaskoczenia widz贸w w chwili wej艣cia na scen臋.

Ciekawostk膮 jest, 偶e sztuk臋 transformacji scenicznej stosowali aktorzy od wielu pokole艅, kt贸rych metamorfozy uzyskane za pomoc膮 materia艂贸w do charakteryzacji, przesz艂y do historii i legendy teatru. Legendami aktorskiej metamorfozy w tym zakresie stali si臋: Wincenty Rapacki, Ludwik Solski, Aleksander Zelwerowicz, Kazimierz Junosza-St臋powski, Tadeusz 艁omnicki, Jan 艢widerski czy Zbigniew Zapasiewicz.

Sztuk臋 charakteryzacji mo偶na wykorzysta膰 do ro偶nych efekt贸w potrzebnych w filmie, teatrze, reklamie, jak r贸wnie偶 na eventach czy prywatnych imprezach tematycznych np. w klimacie Halloween (tj. charakteryzacje na Halloween).

Przebrania z u偶yciem coraz bardziej rozbudowanej i efektownej charakteryzacji ciesz膮 si臋 ogromnym powodzeniem, nie tylko w samo 艣wi臋to duch贸w, ale te偶 na ca艂ej masie imprez karnawa艂owych.

Gdzie pracuj臋?

Charakteryzacje na Halloween, charakteryzacje filmowe, teatralne, na zombie, wampira, wampirzyc臋, na staruszka, staruszk臋, babci臋, dla aktor贸w i aktorek oraz os贸b prywatnych na koncerty, na targi, imprezy integracyjne, eventy andrzejkowe, walentynkowe, sylwestrowe, miko艂ajkowe kieruje do wszystkich os贸b i firm z wojew贸dztwa mazowieckiego, podkarpackiego, wielkopolskiego, 艣l膮skiego, opolskiego, 艂贸dzkiego, 艣wi臋tokrzyskiego, podlaskiego, ma艂opolskiego, kujawsko-pomorskiego, warmi艅sko-mazurskiego, lubelskiego, dolno艣l膮skiego, zachodniopomorskiego, pomorskiego oraz lubuskiego. Pracuj臋 na terenie ca艂ej Polski, w szczeg贸lno艣ci miastach Warszawa, Sosnowiec, Bytom, Chorz贸w, W艂oc艂awek, Koszalin, Elbl膮g, Tarn贸w, Cz臋stochowa, Gdynia, Zabrze, Wa艂brzych, 艁贸d藕, Lublin, Legnica, Katowice, Opole, D膮browa G贸rnicza, Gliwice, Ruda 艢l膮ska, Olsztyn, Toru艅, Rzesz贸w, Gorz贸w Wielkopolski, Kalisz, Kielce, P艂ock, Grudzi膮dz, Gda艅sk, Zielona G贸ra, Tychy ale r贸wnie偶 i w mniejszych miejscowo艣ciach jak Malbork, E艂k, Sopot, Hel.

Profesjonalne charakteryzacje / Na Halloween / Do Filmu Teatru Reklamy